Όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς Σταθείτε όλα τα σύμπαντα, όλοι οι υπάρχοντες κόσμοι και όλα τα όντα! Κάτω όλες οι καρδιές, όλες οι διάνοιες, όλες οι ζωές, όλες οι αθανασίες, όλες οι αιωνιότητες! Διότι όλα αυτά χωρίς τον Χριστό είναι για μένα κόλαση-ή μια κόλαση δίπλα στην άλλη κόλαση-όλα είναι αναρίθμητες και ατέλειωτες κολάσεις και στο ύψος και στο βάθος και στο πλάτος. Ή ζωή χωρίς τον Χριστό, ό θάνατος χωρίς τον Χριστό, ή αλήθεια χωρίς τον Χριστό, ό ήλιος χωρίς τον Χριστό και τα σύμπαντα χωρίς Αυτόν, όλα είναι τρομερή ανοησία, ανυπόφορο μαρτύριο, σισύφειο βάσανο, κόλαση! Δεν θέλω ούτε τη ζωή, ούτε τον θάνατο χωρίς Εσένα, Γλυκύτατε Κύριε! Δεν θέλω ούτε την αλήθεια, ούτε τη δικαιοσύνη, ούτε τον Παράδεισο, ούτε την αιωνιότητα. Όχι, όχι! Εσένα μόνο θέλω, Εσύ μόνο να είσαι σε όλα και πάνω από όλα!… Θα δεχθώ κάθε είδους θάνατο, θανατώστε με με όποιον τρόπο θέλετε, αλλά χωρίς τον Χριστό δεν θέλω τίποτε. Ούτε τον εαυτό μου, ούτε και αυτόν τον ίδιο τον Θεό, ούτε κάτι άλλο ανάμεσα σ’ αυτά τα δύο- δεν θέλω, δεν θέλω, δεν θέλω!».
Ό άνθρωπος πού έγραψε αυτά τα πύρινα λόγια υπήρξε ή άγρυπνη συνείδηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας μέχρι το έτος 1979, οπότε και εγκατέλειψε τον κόσμο αυτό των μάταιων πραγμάτων. Το όνομα του: Ιουστίνος Πόποβιτς! Στις 29 του περασμένου Απριλίου ή Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Σερβίας κατέταξε και επισήμως μεταξύ των Αγίων τον αρχιμανδρίτη Ιουστίνο Πόποβιτς, τον οποίο ήδη από αυτή την ήμερα της κοιμήσεως του, ήμερα του Ευαγγελισμού του έτους 1979, οι πιστοί τιμούσαν ως άγιο. Ήμερα του Ευαγγελισμού γεννήθηκε το έτος 1894 στην πόλη Βράνιε της νότιας Σερβίας (γι’ αυτό και αρχικά έλαβε το όνομα Ευάγγελος) και ήμερα του Ευαγγελισμού αναχώρησε, το έτος 1979.
Ό άγιος Ιουστίνος ως νέος ευτύχησε να έχει δάσκαλο του στην Εκκλησιαστική Σχολή του Αγίου Σάββα στο Βελιγράδι, όπου φοίτησε από το 1905 μέχρι το 1914, έναν άλλο άγιο, τον ονομαζόμενο νέο Χρυσόστομο της Σερβικής Εκκλησίας, τον μαρτυρικό Ιεράρχη άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς. Έγινε μοναχός την 1η Ιανουαρίου 1916 και έλαβε τότε το όνομα Ιουστίνος προς τιμήν του αγίου Ιουστίνου του φιλοσόφου και μάρτυρος, τον οποίο υπεραγαπούσε και θαύμαζε. Ή ζωή του ως μοναχού ήταν ασκητική, με αυστηρή νηστεία και χίλιες στρωτές μετάνοιες κάθε μέρα. Σπούδασε αρχικά στην αγία Πετρούπολη και στη συνέχεια στην Οξφόρδη, ενώ διδάκτορας της Θεολογίας ανακηρύχθηκε στη Θεολογική Σχολή των Αθηνών το έτος 1926.
Το 1931 εξελέγη επίσκοπος Καρπάθιας, αλλά από πολλή ταπείνωση δεν δέχθηκε την εκλογή αυτή. Εξελέγη το 1935 υφηγητής και κατόπιν καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου και δίδαξε εκεί Δογματική μέχρι το έτος 1945, οπότε και εκδιώχθηκε από το κομμουνιστικό καθεστώς και φυλακίστηκε. Θα είχε μάλιστα τότε εκτελεσθεί· όμως με παρέμβαση του Πατριάρχη Γαβριήλ σώθηκε. Από τότε έμεινε έγκλειστος και υπό επιτήρηση στην Ιερά Μονή Τσέλιε, όπου λειτουργούσε καθημερινά μνημονεύοντας εκατοντάδες ονόματα. Κατά τη θεία Λειτουργία ήταν μεταρσιωμένος και τα μάτια του ήταν πάντα γεμάτα δάκρυα. Κήρυττε πολύ φλογερά, κατευθύνοντας πατρικά τις Μοναχές της Ιεράς Μονής.
Συνέγραψε κορυφαία θεολογικά συγγράμματα, από τα όποια σημαντικότερα είναι ή Δογματική, οι Βίοι των Αγίων και ή Ερμηνεία της Καινής Διαθήκης. Από αυτά αρκετά ήδη έχουν μεταφρασθεί και στην ελληνική γλώσσα έδώ και αρκετά χρόνια.
Ό άγιος αγαπούσε πολύ την Ελλάδα, παρότρυνε τα πνευματικά του παιδιά να σπουδάζουν στην Ελλάδα και τούς έλεγε: «Χωρίς την ελληνική γλώσσα δεν μπορείτε να γνωρίσετε την πατερική γραμματεία. Χωρίς δε τούς Πατέρες της Εκκλησίας μας δεν υπάρχει ούτε ερμηνεία των Γραφών ούτε θεολογία… Γι’ αυτό να πάτε στην Ελλάδα, όπου συνεχίζεται αδιάκοπη, ζωντανή ή παράδοση της Εκκλησίας μας. Εκεί υπάρχουν κέντρα και φυτώρια πνευματικά, υπάρχει το Άγιον Όρος. Εκεί ή θεολογία δεν είναι κάτι το αφηρημένο, αλλά είναι ζωή και πράξη».
Με λαμπρότητα, προεξάρχοντος του Πατριάρχου Σερβίας κ. Ειρηναίου και με τη συμμετοχή 22 Αρχιερέων, τελέσθηκε την Κυριακή 2 Μαΐου 2010, θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ναό του Άγιου Σάββα στο Βελιγράδι, για το γεγονός της άγιοκατατάξεως του π. Ιουστίνου και του Ηγουμένου Συμεών της Μονής Ντάιμπαμπε του Μαυροβουνίου. Ή μνήμη του αγίου Ιουστίνου καθορίστηκε να εορτάζεται την 14η Ιουνίου και του άγιου Συμεών την 1η Απριλίου.
Είναι μεγάλο δώρο του Θεού στην Εκκλησία Του ή επίσημη αυτή αναγνώριση της και διά πλήθους θαυμάτων μαρτυρημένης αγιότητας του αγίου Ιουστίνου. Και είναι κατεξοχήν επίκαιρο και αναγκαίο για μας δώρο, διότι ή φωτεινή μορφή του και ό πύρινος και προφητικός θεολογικός του λόγος αποτελούν σταθερό σημείο πνευματικού προσανατολισμού μέσα στην απερίγραπτη πνευματική σύγχυση των καιρών μας.
Πραγματικά ή θεολογική μαρτυρία του όσιου Ιουστίνου συνιστά την πλέον ακριβή και ριζοσπαστική ορθόδοξη κριτική τού δυτικού πολιτισμού, της δυτικής θεολογίας και φιλοσοφίας, και του έκτραπέντος οίκουμενιστικού κινήματος.
Ή θανατηφόρα ασθένεια όλων αυτών, υπογράμμισε ό όσιος Ιουστίνος, βρίσκεται στο ότι κατέληξαν να είναι συστήματα ανθρωποκεντρικά. Εξόρισαν από το κέντρο τους τον Θεάνθρωπο Χριστό και στη θέση του έβαλαν τον άνθρωπο, την ανθρώπινη σοφία, γνώση, επιστήμη και αντίληψη των πραγμάτων. Με τον τρόπο αυτό στην ουσία έγιναν διαβολοκεντρικά συστήματα.
Αποκορύφωμα της αποστασίας του δυτικού κόσμου αποτελεί, κατά τον όσιο Πατέρα, ή τραγωδία του παπισμού, ό οποίος με το δόγμα του παπικού αλάθητου στη θέση του Χριστού τοποθέτησε τον πάπα. Γι’ αυτό και είπε ό άγιος τούτο τον φοβερό λόγο: «Στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους υπάρχουν τρείς κυρίως πτώσεις: του Αδάμ, του Ιούδα και του πάπα»!
Κλείνουμε τη σύντομη αυτή παρουσίαση της μεγάλης μορφής του οσίου Ιουστίνου Πόποβιτς με την επίκληση:
Όσιε πάτερ Ιουστίνε, πρέσβευε υπέρ ημών! ■(Από τον “ΣΩΤΗΡΑ”)